Ny VW Tiguan har Danmarkspremiere

VW’s designlinie ændrer sig forudsigeligt, og ret konstant, med tiden. Derfor er det nu blevet SUV’en Tiguans tur til at få en mildere overhaling, så den passer ind i modelprogrammet igen. Den “nye” Tiguan bliver introduceret ved et åbent hus-arrangement i weekenden den 10. til 11. september.

Det sker sjovt nok næsten samtidig med, at Ford præsenterer et nyt udstyrstrin til deres egen Tiguan-rival, Ford Kuga. Men udover de to SUV’ers pr. definition konkurrenceprægede forhold, er det småt med lighederne. De ligger cirka i samme prisleje, men alligevel ser man meget få Kugaer på de danske veje, og modsat en del Tiguaner. Hvorfor? Ja jeg ved det ikke.

Hvis man overhovedet kan tale om en fordel til VW Tiguan, så er det måske at den tilbydes med både 1.4 liters og 2-liters turbobenzinmotorer, mens de benzinhungrende må tage til takke med en forslugen femcylindret 2.5T i Ford Kuga. VW’s 1.4 TSI fås både med 122 og med 160 hk, og den kan køre helt op til 15,4 km/l. Ford Kuga 2.5T kører cirka de 10. Tiguan er dog heller ikke ked af det, hvis du vælger den med 2.0 TSI motor på 210 hk, som lige klarer 11,8 km/l.

VW Tiguan fås imidlertid også med tre forskellige varianter af den 2-liters TDI dieselmotor. Der er de velkendte 2.0 TDI med 140 hk og 2.0 TDI med 170 hk, men kan du klare dig med træk på forhjulene, er der mulighed for en 110-hestes version, som angiveligt kan køre 18,9 km/l. Fords kan højst blamere sig med 16,9 km/l, som du skulle kunne få ud af en Kuga 2.0 TDCI 2WD med 140 hk. Men Forden er 20.000 kroner dyrere, og den vil nok samtidig lide af en større afskrivning.

Og så vælger folk nok VW Tiguan på grund af den så lovpriste solide VW-kvalitet, selvom jeg ikke er så sikker på, at der egentlig er den store kvalitetsforskel.

Grundmodellen hos VW hedder Trend & Fun, og derfra skal du så beslutte sig for, om du vægter terrængående egenskaber højt (Track & Field), eller om du er mere til on-road køredynamik (Sport & Style). Med Track & Field får du blandt andet 16″ alufælge, en højere tilkørselsvinkel foran og beskyttelsesplader under bunden. Sport & Style giver dig 17″ alufælge, sportssæder, sportsundervogn, tonede ruder m.m.

Hos Ford har det indtil nu stået mellem Trend og Titanium, men de får altså fremover selskab af Titanium S. Men ingen af disse tre udstyrstrin er, som VW Tiguan Track & Field, specifikt lagt an på terrængående kørsel. Så hvor styrkeforholdet mellem Tiguan og Kuga nok er ret lige, når det kommer til køreegenskaber på almindelig vej, har Tiguan, i kraft af muligheden for ekstra offroad-udstyr, måske en fordel ude på markvejene.

 

Kommenter