Gåseleverpostej har aldrig været skønnere

De mildest talt tarvelige designs, VAG-gruppen byder os med deres mini-trio – Polo, Fabia og Ibiza – bliver på det strengeste udstillet og sat i relief af franskmændene, der bestemt ikke har til sinds at lægge bånd på penselstrøgene. Og hvorfor dog også gøre det? Renaults designere har gjort Peugeot kunsten efter og kreeret en Polo-konkurrent med selvtillid en masse.

Renault Clio har traditionelt stået en smule i skyggen af både Peugeot 200-modellerne og beton-tyskerne, hvilket nok til dels kan tilskrives gamle historier om havarier og andre unoder. Det forklarer dog ikke, hvorfor folk i stedet valfartede til Peugeot-forhandlerne for at skrive under på den yderst populære, men også fejlbefængte, 206.

I virkeligheden er der nok en lang række faktorer, der spiller ind, men jeg vil vove den påstand, at udseendet har spillet i hvert fald en vis rolle. Renault Clio har altid set fransk ud, men til tider ikke på den mest heldige facon. Og efter 2006 var den bare kedelig og ordinær. Så designteamet har haft noget at arbejde med, men ikke så meget at skulle leve op til.

Ikke desto mindre er resultatet af deres anstrengelser væsentligt bedre, end hvad man kunne have frygtet. Med udgangspunkt i DeZir-konceptet har de skabt en bil, der for det første kun bliver leveret som fem-dørs, for det andet er blevet lavere og bredere, og som for det tredje har vinkler og kurver, der, efter Renaults eget udsagn, giver én lyst til at kærtegne den. Udtalelsen kommer fra en nok ikke helt græs-fri hollandsk chefdesigner, men ét eller andet sted har han jo nok fat i noget.

renault-clio-interior

Den friske stil fortsætter på indersiden, hvor den ikke har fået for lidt med både pianolak og krom. Elegancen kan diskuteres, men holder man sig til de mere neutrale farvekombinationer går det nu nok ikke helt galt. Det skal nemlig tilføjes, at der bliver mulighed for at sætte et helt personligt præg på bilen, både inde og ude, så vil man have det usmageligt, skal man nok få det usmageligt.

Særligt iøjnefaldende er den syv tommer store multimedieskærm øverst på instrumentpanelet. Renault kalder den R-Link, og den er indgangsporten til en lang række forskellige online-tilbud, med mulighed for download af applikationer osv. Eksempelvis kan programmet Renault R-Sound Effect simulere seks forskellige motorlyde, for dem, der af én eller anden grund ikke mener der er støj nok i bilen i forvejen.

Enerverende motorstøj er netop noget, man ofte har kunnet opleve i biler med tre-cylindrede motorer, men de er blevet væsentligt mere kultiverede som årene er gået, og nu gør Renault forsøget med en helt lille én af slagsen. På kun 0,9 liter er deres nye TCe 90 hk turbobenziner en yderst økonomisk maskine, med et oplyst forbrug på 23,3 km/l, og med 135 NM kan den ikke være helt brystsvag. Pendlerne vil gøre klogt i at skele lidt til diesel-varianten dCI 90, der angiveligt kan køre helt op til 31,2 kilometer på literen.

Men jeg vil nu tillade mig at fremhæve en sidste variant: TCe 120. Selve motoren, en 1,2 liters turbo, er ikke ny og fås allerede i en 100-hestes udgave til den nuværende Clio. Men fra næste år, når motoren igen bliver tilgængelig, er det med tyve ekstra heste og ikke mindst 190 NM til rådighed. Afhængig af, hvad man er til, kan man så vælge at juble eller at græde over, at den som standard bliver koblet til en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse.

 

Kommentarer

  1. Jeg så bilen på Fransk Affære messen for snart 14 dage siden. Man er kommet et rigtigt godt sted hen, når man har sat sig bag rattet af den nye Clio. Infotainmentsystemet er let at gå til og selvom hele kabinen er lavet af plastic, er det i en finish, der gør, at man ikke føler at man er fanget i et Fisher Price-mareridt. Bilen er langt fra en konebil – noget bagagerumsklappen understreger. Min ret korte veninde kunne simpelthen ikke lukke bagagerummet. Så hvis man ser en ny Clio med en åben bagsmæk, er det fordi en kort person har sneget sig om bag rattet. Hvilket man ikke kan fortænke dem i! Renault regner med lancering 1. december BTW.

Kommenter