Tænk før du leaser en ny BMW

BMW har efter længere tids grundigt arbejde med lommeregneren offentliggjort nye priser på privatleasing, der tager højde for de nye afgiftsregler. Fra Audi lyder meldingen, at leasingpriserne forbliver uændret – det samme kan ikke helt siges at være tilfældet hos BMW.

Dette indlæg har jeg tøvet lidt med at bringe, da jeg først ville have fuld klarhed over, hvordan BMW havde klaret sig igennem de nye vilkår. Én ting er, hvad det nu koster at lease en BMW, noget andet er, hvad det kostede tidligere. Analysesiden autobuy.dk har heldigvis været så venlige at gøre alt det hårde arbejde med at undersøge og sammenligne priserne, så nu kan jeg med nogenlunde ro i sindet gengive det, de er kommet frem til.

Det ligger fast, at det er blevet forholdsmæssigt dyrere at lease en ny BMW, og det vil givetvis rokke ved den skæve balance, der tidligere har været, i og med, at op mod 80-90 procent af BMW’s kunder forlod forhandleren med en leasingkontrakt i hånden.

Over 36 måneder og 60.000 km er BMW 316d blevet 32.400 kroner dyrere at privatlease, men det er dog ikke en helt fair sammenligning. Den gamle 3-serie blev nemlig markedsført i en speciel Black&White Edition (senest også en Limited Edition), i forbindelse med, at den nye var på vej. Så selvfølgelig var det et godt tilbud, som den nys lancerede 3-serie ikke kan leve op til. I dag koster en 316d således 4.850 kroner om måneden, kontra 3.950 kroner for den udgåede model.

At de økonomiske fordele ved at privatlease en BMW er blevet mindre, er imidlertid ikke så meget på grund af højere leasingpriser, som det er på grund af lavere listepriser. BMW 318d er faldet 20.000 kroner og kan nu anskaffes for 475.000 kr, og det gør det væsentligt mindre fordelagtigt at lease den, omend det stadigvæk godt kan betale sig. For så vidt angår 5-serien, så står en 520d nu til 599.000 (det samme gør 520i i øvrigt), og det er imponerende nok over 100.000 kroner billigere end før regeringens indgreb.

 

Kommenter