Femdørsudgave af Range Rover Evoque

Den nye “storby”-Range Rover blev i første omgang præsenteret som tre-dørs cross-coupé, men nu kommer der også en mere praktisk version med fem døre.

Dermed bliver de lidt mere pladskrævende familier altså også tilgodeset, og de får glæde af 3 cm ekstra i højden, samt 5 cm i bredden. Det giver lidt mere plads til passagererne, der herudover kan nyde udsigten til den åbne himmel, gennem et panoramatag, som løber i så godt som hele tagets længde. Evoque i femdørs konfiguration vil ifølge Land Rover bidrage med samme bagarerumsplads og generelle alsidighed som en kompakt stationcar, uden at de bliver mere specifikke end det.

Coupéens sportslige karakter er på trods af den større fysiske form stadigvæk fulgt med over, og der er mulighed for tilvalg af en adaptiv undervogn, som sikrer en vis selvkontrol, i forhold til at du selv kan styre balancen mellem komfort og dynamik.

Land Rover har imidlertid ikke glemt, hvad det er for en arv, den nye Evoque skal løfte, så den har trods alt fået en passende frihøjde og tilpas stejl bagende og front, til også at kunne klare en vis portion off-road kørsel. Og naturligvis fås den med permanent firhjulstræk – dog vil mange sikkert få glæde af det alternative forhjulstræk, som selvfølgelig giver køb på nogle af off-road egenskaberne, men til gengæld sikrer en bedre brændstoføkonomi.

Ligeledes medvirker de firecylindrede motorer til en gennemgående miljøvenlig profil. Det kommer især til udtryk i den forhjulstrukne Range Rover Evoque med 2.2 liters dieselmotor på 150 hk, som kun vil sende 135 gram C02 ud i atmosfæren for hver kilometer, ifølge fabriksmålinger i hvert fald. Er du til lidt mere saft og kraft, fås også en diesel med 190 hk. Benzin-alternativet bliver dog heller ikke at kimse af, med turbolader, direkte indsprøjtning og 240 heste.

Og jeg skriver bevidst ‘bliver’, for vi taler godt og vel medio/ultimo 2011, før bilen står klar hos forhandlerne.

 

Kommentarer

Kommenter