Fransk svulstighed gør sin entré

Citroën DS5 er den tredje og seneste model i den specielle DS-produktlinie. Det er der en vis logik i, for den er også den største – og dyreste. I denne weekend er der forpremiere hos forhandlerne, og det skulle du tage at udnytte, for det er en bil, der har fortjent at blive set efter i krogene – så at sige.

Vent dog med at nærlæse prisskiltet. Det kan der komme en skuffet og bitter mandsperson ud af. Ikke fordi, at Citroën DS5 nødvendigvis er en meget dyr bil, men fordi du vil falde pladask for den, også selvom du ikke har råd. Med en introduktionspris på 411.990 kroner bliver den aldrig allemandseje, men alt er som bekendt relativt. Det afhænger helt og holdent af, hvad den sammenlignes med. Men den diskussion vil jeg ikke gå ind i nu.

Nu har du alligevel fået prisen at vide, og du kan med ro i sindet vende blikket mod det mere essentielle. For DS-serien henvender sig til folks følelser, mere end til fornuften. Her handler det ikke så meget om pris, eller om pladsforhold for den sags skyld. Faktisk er DS5 omkring 25 cm mindre end C5, og det koster naturligvis til en vis grad på rummeligheden.

DS5 handler om spektakulært design. “Skulpturelt design” kalder Citroën det selv. De skriver også, at profilen er usædvanlig, og det kan man vel kun give dem ret i. Men heldigvis er den ikke usædvanligt grim, som BMW 5-serie GT – snarere usædvanligt tillokkende. Der, hvor Citroën DS5 virkelig brillerer, er dog på indersiden, hvor man bydes velkommen af en kabine, som ikke er set lækrere udført på denne side af en Audi A6. Om ikke andet, så i hvert fald efter der er blevet sat et par krydser på ekstraudstyrslisten.

Der er tre udstyrslinier, med navnene DesignStyle og Sport. Førstnævnte er standard, uden dog på nogen måde at være sparsomt. Her følger LED-forlygter, automatisk dual-zone klimaanlæg, fartpilot med hastighedsbegrænser, nøglefri start og sædevarme. Tilvælger du “cockpit” glastaget, som er standard på Style-udgaven, får du en midterkonsol i loftet, med knapper udformet som i et fly.

Motorkraft som i et fly skal man skue længere efter. Men der skulle være kraftoverskud nok til de mere jordnære i blandt os. Den billigste DS5 er en e-HDI med 112 hestekræfter og det automatiserede E6G-gear. Alternativet på dieselsiden er en 2-liters HDI med 163 hk og 6-trins manuelt eller automatgear. Benzinudgaverne hedder THP 155 (156 hk) og THP 200 (200 hk); kun den mindste af de to fås fra introduktionen med automatgear. Om nogle måneder følger en DS5 Hybrid4, der kombinerer diesel med en mindre el-motor. Men så nærmer vi os med faretruende skridt de 600.000 kroner.

 

Kommentarer

Kommenter