Nu kan Audi Q5 også køre stærkt – på diesel

BMW har allerede gjort det. Nu forsøger Audi sig med cirka samme opskrift; en S-model med dieselmotor. Audi SQ5 er det lidt kemisk klingende navn på den hidtil stærkeste Q5-udgave. Den bygger videre på en tradition, som i sin tid blev grundlagt med Q7 V12, der godt nok ikke officielt er en S-model, men som på samme vis kombinerer en dieselmotor med sportslig formåen.

Audi SQ5 må tage til takke med halvt så mange cylindre, men det bliver den nu ikke nogen sløv padde af. 0 til 100 km/t er overstået på 5,1 sekund, og den fortsætter, lige indtil begrænseren sætter i kraft ved 250 km/t. Ikke desto mindre lover Audi et gennemsnitligt forbrug på godt og vel 14 km/l.

De pæne tal leveres af den gode, gamle, men løbende optimerede, 3-liters V6 TDI-motor, som passer så fremragende til såvel Audi Q5, som A4 og A6. For nylig introducerede Audi en ny udgave af den kraftige dieselmotor, hvortil de havde forbundet to turboladere og dermed bragt ydelsen op på 313 hk. Det er den sag, man som SQ5-ejer får fornøjelsen af. Audi påstår endda, at den har en god lyd, der forstærkes af en aktivator i udstødningssystemet.

Kræfterne fra den 313 hestes dieselmotor bliver på vanlig manér overført til et sæt 20 tommer-hjul via Quattro-firehjulstrækket, med hjælp fra en 8-trins Tiptronic-automatgearkasse – den syv-trins S-tronic dobbeltkobling er givetvis ikke stærk nok til at håndtere momentet på 650 NM. Og for at styrke den lettere højbenede Q5′s dynamik har Audi monteret en sportsundervogn, som er sænket med 30 millimeter.

Allerede ved første øjekast vil man måske opdage, at de sorte bremsecalipre på forhjulene prydes af S-logoer, men man bliver heller ikke et sekund i tvivl om, at det er en S-model man sætter sig ind i. Interiøret er holdt i sorte toner, og så er der ellers S-gearknop og S-logoer i dørkarmene, på rattet og i instrumenthuset. Sportssæder i sort læder med lys alcantara er standard, men alternative farver til sæder og andre interiørflader kan vælges som ekstraudstyr.

Skal man så købe denne Audi SQ5? Umiddelbart nej, for samme motor fås allerede til A6, som på mange måder er en bedre – og pænere – bil. Men det giver isoleret set god mening at putte en dieselmotor i en performance-SUV, så hvis sådan en biltype af én eller anden grund lige er sagen, skader det jo ikke i det mindste at reserve tid til en prøvekørsel, når den kommer på markedet primo 2013. Hvis den da overhovedet kommer til Danmark.

 

Kommenter