En 360 hestekræfter stærk livsstils-SUV er åbenbart lige hvad denne verden har brug for. I hvert fald kan Audi i dag præsentere os for konceptbilen RS Q3, der i korte træk er resultatet af en uheldig parring mellem RS3 og Q3 og derfor som sådan ikke giver den store mening.

Drivlinen er hentet direkte fra Audi RS3. Det er i sig selv helt i overensstemmelse med god skik, for det er en fremragende motor – har jeg ladet mig fortælle. Den 2,5 liters række-fem udsender en fantastisk lyd i både TT-RS og altså senest også RS3, og den skulle være bomstærk. Som sagt yder den her 360 hk, og det er nok til at sende RS Q3 fra 0 til 100 på 5,2 sekunder. Og bilen stopper ikke før den rammer 265 km/t.

Det er derfor også den 7-trins S-tronic dobbeltkoblingsgearkasse, Audi har placeret i forlængelse af motoren, og den forvalter de mange kræfter i samarbejde med det permanente firehjulstræk Quattro. Som udgangspunkt er bilen forhjulstrukket, men kræfterne kan efter behov omfordeles via en hydraulisk lamelkobling, helt automatisk naturligvis.

Man bliver mødt af en enorm single-frame kølergrill, hvis sorte lameller skulle være udført i en helt ny form, og nederst aner man antydningerne af et Quattro-logo, der, indrømmet, ser lidt blæret ud. Stødfangerens design er helt unikt for Audi RS Q3, med sine meget store og markante luftindtag. De to ovale rørhaler, integreret i diffuseren, er ikke hentet fra RS3 men fra RS6 og R8.

Indvendigt er det selvfølgelig, i rette sportsånd, de sorte toner, der dominerer. Men kabinen får lidt ekstra lys fra oven, takket være et stort glastag, og rundt omkring har man fremhævet visse detaljer i en hidsig, blå farve. Blandt andet den blå alcantara på sæderne og dørene, samt glasfiber-indlæggene på instrumentbordet.

Den dybere mening med konceptet er en gåde af dimensioner. Prisen må forventes at nå atmosfæriske højder, hvis RS Q3 ender med at gå i produktion, selvom bilen formentlig ikke vil være et hak bedre end RS3 – nok snarere tværtimod.

Kommentarer

  1. Kristian says:

    Hej Solsikken. Tak for tre gode og konstruktive kommentarer. Bloggen ER bilentusiastisk i det omfang, at JEG betragter mig selv som bilentusiast. Men at dække bilnyheder, for ikke at tale om det at teste biler, har aldrig været en objektiv kunstart – i hvert fald for mit vedkommende.

    Audi RS Q3 er forkert på så mange måder, at jeg ikke kunne få mig selv til at bringe en artikel, uden også at give udtryk for min undren over den. Mht. sidste sætning, så tror jeg den blev formuleret en kende uheldigt fra min side. I virkeligheden mener jeg blot, at bilen ikke er værd at stifte nærmere bekendtskab med, og derfor “dømmer” jeg den på forhånd til ikke at være “et hak bedre end RS3″ – uden at ville lade tvivlen komme Audi til gode, for ret beset ved jeg jo ikke hvordan RS Q3 kører.

  2. Kristian says:

    Manipulation? Så dygtig en retoriker er jeg slet ikke. Det skulle gerne fremgå ret så tydeligt, hvornår der gengives objektivt og hvornår der ikke gør. Jeg har som blogger – ikke underlagt nogen redaktionel linie – fuldstændigt frie tøjler, så længe jeg ikke kommer på kant med lovgivningen. Hvis du mener at jeg bedriver bevidst manipulation her på siden, så dig om det.

  3. Solsikken says:

    Hehe indrømmet en anklage angående manipulation forekommer voldsom, og skal heller ikke forstås helt med den alvor. Den skal naturligvis beklages, men pointen bestod blot i de sidste linjer: når din subjektiv kommer til udtryk som ovenfor, var det blot min mening, at du så skylder en god forklaring. Ellers kunne der være troværdigheds-issues. Men hvis du ikke ser det på samme måde, så fred være med det. Din blog byder stadig ind med noget unikt, hvorfor jeg stadig vil fortsætte med at følge (læs: overvåge) dine indlæg ;)

    • Kristian says:

      Du overvåger bare videre ;-)

      Jeg ville i øvrigt hjertens gerne bringe en test af Fiat Panda, som jeg egentlig også selv er lidt begejstret for, men Fiat/Alfa-importøren er ikke sådan lige at danse med.

Skriv et svar

Basal HTML er tilladt.